587 mln zł będzie kosztowała modernizacja linii kolejowej w Ełku, później linia do Suwałk

  • 26.08.2021, 20:44 (aktualizacja 26.08.2021, 20:54)
587 mln zł będzie kosztowała modernizacja linii kolejowej w Ełku, później…
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w czwartek z wykonawcą umowę za 587 mln zł na przebudowę stacji Ełk, przystanku Ełk Szyba Wschód oraz stacji Ełk Towarowy. Infrastruktura ta jest częścią kolejowej trasy Rail Baltica.

Podpisaniu umowy towarzyszył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który mówił o wielu inwestycjach, zarówno kolejowych jak i drogowych w Polsce. "Potrzebne są inwestycje, dzięki którym odbudowujemy zdegradowaną przez ostatnie 30 lat infrastrukturę kolejową; to nie tylko szlaki kolejowe, ale i przystanki kolejowe” – powiedział Adamczyk.

Minister dodał, że w tej części Polski nie tylko są realizowane inwestycje kolejowe, ale także drogowe. Szef resortu infrastruktury wspomniał o budowie drogi Via Baltica, która ma być gotowa w 2023 roku. Dodał, że wówczas będzie można przejechać drogą ekspresową od polsko-litewskiej granicy do Ostrowii Mazowieckiej i dalej do Warszawy.

„Dzisiaj, tutaj w Ełku możemy powiedzieć: przyszedł czas na inwestycje w Polsce Wschodniej” – mówił minister.

Prezes Polskich Kolei Państwowych Polskie Linie kolejowe Ireneusz Merchel poinformował, że w Ełku powstanie dodatkowo Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym.

„Efektem podpisanej dziś umowy na przebudowę stacji w Ełku będzie lepsza dostępność do kolei, wzrost atrakcyjności podróży pociągiem oraz poprawa konkurencyjności kolei jako transportu najbardziej ekologicznego. Poprawi się również system komunikacji w mieście na styku dróg i torów” – powiedział prezes Merchel.

Minister Adamczyk dodał, że Ełk staje się kolejnym ważnym węzłem komunikacyjnym. „To dzisiaj, jeszcze po części wykluczony komunikacyjnie region staje się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w kraju” – mówił Adamczyk.

Inwestycja planowana jest do końca 2023 roku. Pasażerowie zyskają komfortową stację Ełk. Wszystkie trzy perony zostaną podwyższone i poszerzone, co znacznie ułatwi dostęp do pociągów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej skorzystają z kolei. Na każdym z peronów będą windy. Zamontowane zostaną nowe wiaty oraz ławki. Czytelne oznakowanie i nagłośnienie ułatwią orientację na stacji. Dla osób niewidzących lub słabowidzących przewidziano ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a.

Na przystanku Ełk Szyba Wschód zaplanowano budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Stacja Ełk Towarowy będzie mogła przyjmować pociągi o długości 740 m.

W zakresie inwestycji w Ełku przewidziano m.in. wymianę ok. 45 km torów, sieci trakcyjnej oraz 118 rozjazdów. Wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią dwa nowe wiadukty kolejowe nad ul. Towarową i ul. Kolejową. Przyjęte rozwiązanie znacznie usprawni komunikację w mieście.

Z kolei odcinek Ełk-Suwałki-Trakiszki będzie realizowany w latach 2024-2027. Na tej trasie pociągi będą jechały z prędkością 250 km/h.

JB

_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe