CONTENT MARKETING A COPYWRITING – co za różnica?

  • 24.11.2020, 14:33 (aktualizacja 24.11.2020, 14:48)
CONTENT MARKETING A COPYWRITING – co za różnica?
Marketing internetowy nie istnieje bez treści. Teksty są siłą napędową wszystkich kampanii marketingowych i reklamowych. Nie wszystkie jednak rodzaje treści rządzą się takimi samymi prawami. Chociaż obydwie strategie tworzenia treści są używane w kampaniach marketingowych, mają zupełnie inne cele. Jeśli promujesz swoją firmę w internecie, powinieneś poznać te różnice.

Content marketing – o co w tym chodzi?

Content marketing to tak zwany marketing treści. Copywriterzy bardzo często korzystają z tego rodzaju strategii, której celem jest dostarczanie atrakcyjnych i wartościowych komunikatów. Dwa kluczowe słowa w tej definicji to „atrakcyjny” i „wartościowy”. Marketing treści polega na tworzeniu tekstów, które spełniają potrzeby odbiorców. Treści tego typu publikowane są najczęściej w formie blogów, artykułów i postów w mediach społecznościowych. Mogą też przybierać inne formy, takie jak podcast, video czy e-book.

W budowaniu treści najważniejsze jest jednak to, aby trafiały do odbiorcy i uznawane były przez niego jako godne polecenia. Gdy tak się stanie, dobre wieści rozniosą się jak dmuchawce na wietrze w letnie popołudnie. Dobry tekst spowoduje, że odbiorcy będą chcieli wejść z nim w interakcję – polubić, skomentować, udostępnić lub polecić. Dobry tekst przyciąga klientów.

Przykłady content marketingu:

  • posty na blogu;

  • dokumenty informacyjne o firmie lub produktach – tzw. white paper;

  • e-booki;

  • poradniki;

  • newslettery;

  • artykuły informacyjne;

  • artykuły o uniwersalnej tematyce – tzw. evergreen content;

  • studium przypadku;

  • posty w mediach społecznościowych.

Copywriting – czy to zwykłe pisanie?

Copywriting polega na tworzeniu tekstów, które przekonują odbiorców do określonych działań; które mają za zadanie zwiększyć sprzedaż. Jeśli chcesz sprzedać produkt, musisz przekonać potencjalnych klientów, że warto go kupić. Jeśli chcesz częściej rozmawiać z potencjalnymi klientami, musisz ich przekonać, że warto zadzwonić do Twojej firmy lub umówić się na spotkanie. Copywriting to sztuka przekonywania odbiorców do wykonania działań, które prowadzą do sprzedaży.

Reklamodawcy na wszystkie sposoby zachęcają odbiorców do zakupu towarów lub usług. Nie wszyscy jednak korzystają z usług copywriterów i robią to na własną rękę. Wielu popełnia błędy. Kieruje nimi przekonanie, że skoro ich reklama wygląda ładnie, to klienci natychmiast ruszą na zakupy właśnie do nich. Tak niestety nie jest.

Jednym z podstawowych błędów, które popełniają są komunikaty sprzedażowe, które kierują do niewłaściwej grupy odbiorców (na przykład do osób, które w ogóle nie są zainteresowane, albo do osób, które nie zapłacą takiej ceny). Zapominają również o czytelnych komunikatach i wskazywaniu konkretnych korzyści z posiadania produktu/zakupu usługi. I tu właśnie zaczyna się copywriting.

Dobry copywriter musi dokładnie wiedzieć kim są Twoi odbiorcy; czym się zajmują i jakie są ich potrzeby oraz wartości. Dobry copywriter nie zmarnuje Twojego budżetu reklamowego. Dlatego podstawą pracy copywritera jest dobry brief, dzięki któremu można poznać klienta, jego grupę docelową, a także ustalić dokładny cel kampanii reklamowej.

Przykłady copywritingu:

langing page (strona lądowania – stworzona na potrzeby konkretnej kampanii);

• reklamy w internecie;

• reklamy w mediach społecznościowych;

• strony produktów;

• teksty sprzedażowe na stronach internetowych;

• e-maile sprzedażowe;

• reklamy w postaci krótkich wiadomości tekstowych (SMS).

Cele i powody

Każdy tekst – przygotowywany do kampanii marketingowej – powinien mieć określony cel. Tym właśnie różnią się od siebie content marketing i copywriting. Celem content marketingu jest edukowanie lub rozrywka, podczas gdy copywriting ma na celu przekonanie odbiorcy do określonego działania.

W Google, na Facebooku, Instagramie lub w innych miejscach w sieci, firmy zachęcają potencjalnych klientów do określonych działań używając reklam tekstowych. Teksty do większości z tych reklam mają charakter sprzedażowy. Na swoich stronach www firmy publikują artykuły eksperckie i blogowe, które często nie mają wartości komercyjnej – ponieważ ich zadaniem jest edukacja lub rozrywka – to jest content marketing.

Długość tekstów

Jeśli chcesz, aby czytelnicy podejmowali określone działania, np. klikali w link, pobierali załączniki, dzwonili lub wysyłali maile, możesz ich zachęcić jednym lub dwoma zdaniami. Żeby przekazać wiedzę lub rozbawić odbiorcę będziesz potrzebował dłuższego tekstu. Pamiętaj, że taki tekst powinien być wartościowy, atrakcyjny, a jego długość – w zależności od tematyki – powinna mieć maksymalnie 2500 słów.

Emocje

Badania pokazują, że 9 na 10 decyzji zakupowych napędzają emocje. Takie emocje serwuje copywriter. Inne teksty pozostają zazwyczaj neutralne. Przykładem emocji, które wykorzystują copywriterzy jest strach konsumentów przed przegapieniem określonych korzyści. Doskonale wykorzystują to dziś media społecznościowe. Konsumenci pragną rzeczy, które mają inni, np. ich znajomi. Doświadczeni marketerzy i copywriterzy wykorzystują również inne emocje: poczucie bezpieczeństwa, duma, wygoda, poczucie przynależności i natychmiastowa satysfakcja.

SEO - pozycjonowanie

Dobry tekst może dobrze pozycjonować stronę internetową niezależnie od tego, czy będzie to artykuł, czy treść typowo copywritingowa. Wszystko zależy od wyszukiwanego hasła lub frazy kluczowej. Jednak w przypadku pozycjonowania stron internetowych zwyciężają dłuższe treści, bo ilość (i jakość) słów ma znaczenie. W długich tekstach znajduje się zazwyczaj więcej słów i fraz kluczowych niż w krótkich. To właśnie one przyciągają internautów do Twojej strony.

PODSUMOWANIE

Internauci nie odkryją Twojej firmy, dopóki nie stworzysz dobrych tekstów na swojej stronie internetowej, na blogu, w mediach społecznościowych lub w reklamach. Jeśli prowadzisz marketing w internecie potrzebujesz długich wartościowych artykułów oraz krótkich kreatywnych tekstów sprzedażowych.

Każdy tekst buduje Twój wizerunek w internecie. Każdy z nich mówi coś o Tobie i Twojej firmie. Zadbaj o to, aby teksty, które publikujesz powodowały, że potencjalni klienci będą chcieli poznać Cię lepiej, nawiązać z Tobą kontakt, a na końcu zrobić u Ciebie zakupy.

 

_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe