BRIEF dla copywritera - do czego jest potrzebny?

  • 09.11.2020, 11:34 (aktualizacja 09.11.2020, 11:42)
BRIEF dla copywritera - do czego jest potrzebny?
Dobre planowanie daje poczucie pewności. Jeśli zamierzasz skorzystać z usług agencji marketingowej, reklamowej czy grafika, poczucie pewności zapewni Ci m.in. BRIEF. Dzięki niemu określisz swoje oczekiwania, zaoszczędzisz czas na wyjaśnianie nieporozumień i wyznaczysz kierunek, w którym powinien iść wykonawca. Pamiętaj, że brief ułatwi wykonawcy poprawne zrozumienie Twoich oczekiwań. Jeśli na końcu ma być łatwo, to początek przeważnie jest trudny. Brief od copywritera to prawdziwy hardcore, ale… każdy sukces rodzi się w bólach.

Tyle pisania?! Tyle to minimum.

Siedmiu na dziesięciu klientów, po zapoznaniu się z moim briefem odpowiada: tyle do wypełnienia?! Odpowiadam bez uszczypliwości: tak, tyle pisania… i jeszcze więcej myślenia. Współpraca to działanie dwóch stron. Stworzę unikalne treści, jeśli otrzymam niezbędne informacje, a one wymagają wysiłku intelektualnego. Nie wymyślam ich bez pomocy moich klientów. Dlaczego? Bo sztuczność jest bardzo wyczuwalna, a przecież nie piszemy do manekinów.

ESENCJA SŁÓW I JEJ SKŁADNIKI.

Jestem ciekawa Ciebie i Twojego biznesu. Wykorzystuję więc metodę DROZD, bo pozwala mi uzyskać najistotniejsze treści, esencję słów. Darek Puzyrkiewicz opisał ją w swojej książce Biblia Copywritingu, a w artykule pn. Jak zdobywa się przewagę nad konkurencją, opisałam szczegóły tej techniki. Jednak, żeby uzyskać esencję DROZD, powinien być wypełniony po brzegi. Zacznijmy więc od początku. Zapraszam do kuchni copywritera.

5 pytań

Na początku briefu dostajesz ode mnie 5 kluczowych pytań. Potraktuj je jak ogromny, żeliwny kocioł, do którego wrzucisz najważniejsze składniki.

DROZD jest bazą, dzięki której dowiem się dlaczego jesteś inny niż Twoi konkurenci. Słowem: wyjątkowy. Zbiorę kluczowe odpowiedzi na pytania: co innego Daje, Robi, Odbiera, Zmienia Twój produkt lub usługa niż to, co proponuje konkurencja. A na końcu poznam inne Doświadczenia związane z tym, co oferujesz.

10 pragnień

Wymień 10 pragnień swoich klientów: konkretnych, silnych, prawdziwych. Dzięki nim stworzę unikalną ofertę. Pamiętaj, że prawdziwe pragnienia mają smak, kolor, kształt, wymiar, miejsce i czas. Nie pisz: klient (diabetyk) chce kupić zdrowe wędliny. Napisz: Klient chce kupić wędliny, które nie podwyższają poziomu cukru we krwi.

2 sposoby

Czego ludzie nie chcą? Czego ludzie szukają? Klienci wiedzą, czego chcą, albo wiedzą czego nie chcą. I według tych dwóch kluczy szukają informacji, np. w Google. Daj się im znaleźć. Stwórz listę odpowiedzi i pamiętaj o jednym: gdy odpowiesz na pytanie Czego nie chce Twój klient, postaw kolejne pytanie: Co chce dostać w zamian za to?

Pytanie: Czego nie chce Twój klient? Odpowiedź: Klient nie chce marnować/wyrzucać jedzenia i przez to nie chce tracić pieniędzy.

Pytanie do odpowiedzi: Co chce dostać w zamian za to?

Odpowiedź: Klient chce kupić takie wędliny, które nie psują się po kilku dniach. Chce mieć poczucie dobrze wydanych pieniędzy.

Szukaj silnych emocji!

PODUSZKA BEZPIECZEŃSTWA

Spinając wszystko w całość, na końcu briefu podaj techniczne informacje. Pamiętaj, aby napisać to, czego potrzebujesz; co powinien zawierać Twój tekst; w jakim stylu i charakterze mam go napisać. Ważne jest również to, w jakiej osobie pisać: w pierwszej, drugiej czy trzeciej.

Brief to swoista poduszka bezpieczeństwa. Chroni przed marketingową (i wizerunkową) kraksą, nie dopuszcza do nieporozumień. Strzeże przed marnowaniem czasu i przepalaniem budżetu reklamowego. Jeśli chcesz podjąć wyzwanie, zapraszam do siebie. Kliknij i wypełnij brief copywritera.

Foto: morionarray.com, pixabay.com

 

 

_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe