Jak stworzyć idealną stronę internetową? Banalnie proste

  • 28.09.2020, 14:08 (aktualizacja 29.09.2020, 08:25)
Jak stworzyć idealną stronę internetową? Banalnie proste
Jeśli pytasz, co w stronie internetowej jest ważniejsze: estetyka czy jej funkcjonalność, to jakbyś pytał, czy ubranie powinno być wygodne w noszeniu czy ładne. Jedno i drugie jest ważne i możesz je mieć w idealnych proporcjach.

Sztuką w tworzeniu stron www jest zachowanie równowagi między efektywnością, a jej efektownością. Nie trzeba rezygnować z jednego na rzecz drugiego. I choć budowanie wymaga wysiłku, warto pamiętać o jednym: człowiek odwiedzający stronę internetową potrzebuje tylko 0,05 sekundy, aby sformułować opinię na jej temat.

Na początku (i nie tylko) jest chaos

Bałagan i długie wczytywanie - to powody, przez które aż 39% osób wychodzi ze stron błyskawicznie. Co to oznacza? Jeśli potencjalni klienci odwiedzą - pogrążoną w chaosie – Twoją witrynę, opuszczą ją zanim czegokolwiek się o Tobie dowiedzą.

Skoro dziś wszystko toczy się szybciej niż wczoraj, a czas jest walutą, której pragnie każdy, wolna strona internetowa to przekleństwo. Jeśli zależy Ci na zdobywaniu klientów w sieci, zaprojektuj piorunująco szybką oraz intuicyjną w obsłudze stronę.

Najpierw jednak zdecyduj, co chcesz dzięki niej "robić": informować, sprzedawać, czy może jedno i drugie. Później to zapisz. Pamiętaj, ułóż wszystko w logiczną całość, żeby klient wiedział, gdzie jest i znał drogę powrotną.

Bez domysłów

Zadbaj o opisy produktów, usług i poszczególnych zakładek. Muszą być wyczerpujące i zrozumiałe przez internautę. Opisy nie mogą siać domysłów lub poddawać w wątpliwość pozytywnych cech produktu czy usługi.

Wszystkie "przyciski", które mają zachęcić użytkownika do wykonania określonych czynności powinny zawierać aktywny link, prowadzący do celu. Usuń wszelkie elementy, które rozpraszają użytkownika, a zdjęcia i grafiki skompresuj. Nie spowolnisz wtedy ładowania się strony na smartfony.

Klienci nie lubią się domyślać co i gdzie jest na stronie. Chcą wiedzieć od razu, teraz, już. Zadbaj więc o to, aby poruszali się po niej w naturalny sposób. Niech wszystkie elementy strony: menu, pola, podstrony, teksty, przyciski, cały ogólny układ poprowadzą go za rękę, aż do finalizacji zakupu.

Nie każda potwora znajdzie amatora

Fakty są nieubłagane. Aż 94% internautów ocenia stronę internetową już po pierwszej wizycie. Twierdzą, że to ogólny wygląd wpływa na brak zainteresowania stroną i ją opuszczają. 48% respondentów twierdzi, że projekt witryny jest ważny. Przejrzysty schemat zwiększy wiarygodność firmy i ułatwi prowadzenie sprzedaży online. Z kolei źle dobrana kolorystyka, marna jakość zdjęć (często niewykadrowanych) oraz niedostosowane tematycznie grafiki to tylko garstka błędów i przeszkód. Wiele z nich znajduję na stronach klientów, którym pomagam „prostować ścieżki”.

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz

Absolutne piękno nie istnieje, ale względne piękno… już tak. I choć nie wszystko musi podobać się każdemu, to akurat w świecie cyfrowym warto trzymać się pewnych zasad. Dostosowanie kolorystyki do rodzaju branży to tylko wierzchołek góry lodowej w projektowaniu stron www.

Ten, kto wykonuje witryny internetowe zapewne odwiedzie Cię od pomysłu sprzedawania sprzętu AGD i RTV za pośrednictwem strony w kolorach pastelowego fioletu. Z kolei taki fiolet będzie idealnie pasował do stron oferujących dziecięce przyjęcia urodzinowe. W biznesie wykorzystuj więc kolory z rozwagą. Zwracaj też uwagę na uwarunkowania kulturowe, wartości i uczucia, które chcesz przekazać.

Przemyśl dokładnie schemat swojej strony, styl zakładek i "przyciski". Zadbaj o spójny i czytelny komunikat. Żeby jednak to zrobić, musisz wiedzieć co chcesz przekazać. Na przywitanie nie zaskakuj, bo to nie ten etap. Klient spodziewa się, że po wejściu w zakładkę „o mnie”, dowie się czegoś o Tobie. Nie umieszczaj więc cukru w pojemniku na sól. Swoją ofertę zamieść w odpowiednim miejscu. Poza tym nie lekceważ zdjęć i grafik. Nie na darmo mówi się, że jeden obraz jest wart więcej, niż tysiąc słów. Pomyśl ile może zdziałać dobry obraz połączony z dobrym tekstem.

Pisał pięknie... o niczym

Teksty marnej jakości (często skopiowane słowo w słowo) lub wytarte frazesy wylewają się z wielu stron internetowych jak kipiące mleko. Któż z nas nie czytał pięknych komunikatów o niczym, w których prezes wyszedł naprzeciw oczekiwaniom klientów i w trosce o najwyższą jakość usług oferuje najwyższej jakości produkty. W dodatku tekst okraszony trzema różnymi czcionkami, ciągnie się bez końca jak spaghetti i wieje nudą.

To mit, że najważniejsze są obrazki. Teksty również sprzedają, ale jest jeden warunek: muszą być dobrze napisane. Ludzie czytają – mniej lub więcej, ale czytają. Zadbaj więc o to, aby teksty na stronie internetowej zaciekawiały, inspirowały oraz informowały. Na stronie głównej nie atakuj zdaniami długimi jak tasiemiec. Przenieś je na blog.

Nadal istnieją klienci, którzy czytają

Prowadź odbiorców krótkimi tekstami i zwięzłymi komunikatami. Ujednolić czcionki i wybieraj takie, które mają polskie znaki. Długie opisy skracaj ile się da, a niezrozumiałe treści rozjaśnij. Wyróżnij się tekstami, które nie będą szablonowe. Nigdy nie kopiuj cudzych treści. Wymyślaj ciekawe hasła i slogany, które przyciągają.

Wywołuj emocje i opowiadaj historie. I ostatnia rzecz: zamień wreszcie stronę bierną na czynną. Nie pisz, że twoja firma zajmuje się produkcją torebek. Firma się "nie zajmuje". Każda kobieta ma swoje sekrety, a każdy z nich zasługuje na to, aby go schować. Dlatego tworzę niepowtarzalne torebki. Dla wszystkich.

Życzę Ci klientów, którzy będą podnosić słowa, prowadzące prosto do skarbca spełniającego biznesowe pragnienia.

P.S.

Nie martw się na zapas. Dobry copywriter zna na pamięć drogę do tego skarbca.

 

_

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe